Helaas, ondernemen is niet zoiets als fietsen of autorijden. Ondernemen is geen kwestie van doortrappen en evenwicht houden, of je aan de regels houden en vanzelf op je bestemming aankomen. Zelfs met een beetje oefenen leer je nog niet succesvol te ondernemen. Nee, vergeleken met je rijbewijs halen is slagen als ondernemer een doorlopend proces met valkuilen, omleidingen en uitdagingen. Maar met de juiste tip, strategie of richtlijn van een ervaren ondernemer op het juiste moment, kun je ongelukken en fouten op jouw ondernemersreis wel voorkomen. Welke 5 fouten zou je als ondernemer moeten vermijden? 1. Je focus verliezen Veel ondernemers schieten in de angst als omzet uitblijft. Ze zijn bang omzet mis te lopen en bieden zaken aan die niets meer met hun waarden of missie te maken hebben. Ze verliezen daarmee hun focus. Ik zeg niet dat je maar één ding kunt doen. Daar word ik zelf ook ongelukkig van. Je mag gerust diversifiëren, als het je klanten maar niet verwart. Houd altijd je focus op je kernactiviteit. 2. Je idee zo lang mogelijk geheimhouden Vaak houden ondernemers hun ideeën en plannen voor zichzelf, uit angst dat een ander met hun idee gaat lopen of omdat ze bang zijn om te falen. Deel je idee! Op feestjes, netwerkbijeenkomsten en op social media. Er zijn mensen die je kunnen helpen. De waarde van je bedrijf zit niet in jouw idee maar in de geïnspireerde actie die je hierop onderneemt. 3. Luisteren naar de verkeerde mensen Een grote valkuil is om je ideeën en plannen te delen met mensen die geen verstand van zaken hebben. En om vervolgens naar hun bezwaren, kritiek en ontmoedigingen te luisteren. Naar je partner of moeder die bang is voor verlies, je ome Henk die zelf geen bedrijf heeft of je businesscoach die zelf loopt te sappelen. Luister naar wat je ideale klant nodig heeft. Laat je coachen of adviseren door mensen die iets afweten van ondernemen of van het domein waarin jij je omzet wilt manifesteren. 4. Beginnen zonder de markt te verkennen Een veelgemaakte fout is om alles al te ontwikkelen en maken, zonder te weten of er voor jouw product of dienst een markt is. Jouw businessidee moet eerst getoetst worden d.m.v. marktonderzoek. Zo’n onderzoek hoeft geen bak met geld te kosten. Je kunt bijvoorbeeld werken met enquêtes via je e-maillijst, forums of sociale netwerken als LinkedIn of Facebook. Voordat je veel tijd en geld gaat investeren in je product, draai eerst een kleinschalig project om te testen of je idee met enthousiasme wordt ontvangen en als businessmodel levensvatbaar is. 5. Denken dat de inhoud van je vak de hoofdzaak van je bedrijf is De hoofdzaak van je bedrijf is omzet en winst manifesteren. Een essentiële vaardigheid binnen het ondernemerschap, is potentiële klanten benaderen en verkopen. Leer hoe je online marketingcampagnes opzet om geautomatiseerd je klantenkring te laten groeien. Ontdek hoe je echt contact maakt met je klanten. Investeer in mogelijkheden om je klantenkring voortdurend uit te breiden en je producten succesvol te lanceren. Leer hoe je bedrijf relevant en levensvatbaar blijft. Nu je weet hoe deze veel gemaakte fouten kunt voorkomen, wil je weten met welk revolutionaire systeem ik dagelijks prospects en leads aantrek? Hoe ik met honderden goed betalende klanten samenwerk en een marketing machine manifesteerde die zorgt dat ik meer verdien in minder tijd?
Ben jij nieuwsgierig hoe dat ook voor jouw bedrijf gaat werken? Laten we praten en kijken of ik je kan helpen. Vraag een gratis 1 op 1 business strategiegesprek van een half uur met mij aan.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archieven
April 2024
Categorieën
All
|